• Κορονοϊός και οδήγηση: Πιο επιθετικοί οι Έλληνες οδηγοί - Τι δείχνουν τα στοιχεία του enikos.gr για τα τροχαία

    3:19 μμ, Πέμπτη 06 Μάι 2021 3:19 μμ, Πέμπτη 06 Μάι 2021

    της Ελένης Καραμήτσου

    Καθώς η κανονικότητα επανέρχεται σταδιακά με το άνοιγμα της εστίασης, των σχολείων, του τουρισμού και την παράταση του ωραρίου κυκλοφορίας, αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της Τροχαίας Αττικής για τα ατυχήματα το διάστημα από τον Μάρτιο του 2020 έως τον Φεβρουάριο του 2021, σχετικά με την οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων, σ' αυτό το ένα έτος που η πανδημία έχει αλλάξει τη ζωή μας σε όλα τα επίπεδα.

    Και μπορεί τα ποσοστά να δείχνουν συνολικά μείωση των τροχαίων, θανατηφόρων, σοβαρών και ελαφρών και των αντίστοιχων ποσοστών παθόντων σε σχέση με το 2019, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χώρα ήταν σε καθεστώς lockdown για μεγάλα διαστήματα του 2020 και συγκεκριμένα από τον Μάρτιο έως τον Μάιο του 2020 και από τον Νοέμβριο του 2020 έως και σήμερα, κάτι που πρέπει να εγείρει ερωτήματα για την οδηγική μας συμπεριφορά τον καιρό της πανδημίας.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει το enikos.gr στη διάθεσή του, τη μεγαλύτερη ουσιαστική μείωση τροχαίων ατυχημάτων αλλά και παθόντων τη βλέπουμε τον Απρίλιο του 2020, όπου τα θανατηφόρα ατυχήματα ήταν μόλις 4 σε σχέση με τα 14 του Απριλίου '19, σημειώνοντας πτώση 71,4%. Τα σοβαρά τροχαία σημείωσαν πτώση 60% και τα ελαφρά 63,8%. Αντίστοιχη είναι και η μείωση των παθόντων, νεκρών ή τραυματισμένων στα τροχαία που σημειώθηκαν τον Απρίλιο του 2020, που ουσιαστικά ήταν ολόκληρος ο μήνας του πρώτου lockdown. Συνολικά τα τροχαία τον μήνα αυτόν μειώθηκαν κατά 63,9% και το ποσοστό των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους σ' αυτά μειώθηκε κατά 71,4%

    Αύξηση τροχαίων και παθόντων καταγράφηκε τον Μάιο του 2020, με τα θανατηφόρα τροχαία να ανέρχονται στα 15 σε σχέση με τα 10 του Μαΐου του '19, καταγράφοντας αύξηση 50%, ενώ αύξηση σημείωσε και το ποσοστό των νεκρών τον Μάιο του 2020, με 15 ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους σε σύγκριση με τους 11 του αντίστοιχου μήνα του 2019, και την αύξηση να φθάνει σε ποσοστό 36,4%. Στις υπόλοιπες κατηγορίες των σοβαρών ή ελαφρών ατυχημάτων με τους αντίστοιχα σοβαρά ή ελαφρά τραυματίες καταγράφηκε μία μείωση της τάξης του 13,3% στο σύνολο των ατυχημάτων και 7,9% στο σύνολο των παθόντων.

    Αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων και των νεκρών καταγράφεται τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2020. Ωστόσο τον Σεπτέμβριο του 2020 τα στοιχεία δείχνουν αύξηση 144,4% στα σοβαρά τροχαία και 130% στους βαριά τραυματίες, με τη μείωση του αριθμού των νεκρών στο 21,1% και τη χώρα να μην έχει ακόμη βρει τους κανονικούς ρυθμούς της να προκαλεί ανησυχία.

    Ο “μαύρος” μήνας του έτους όσον αφορά στα θανατηφόρα τροχαία και τον αριθμό των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους ήταν ο Οκτώβριος με τα ποσοστά να δείχνουν αύξηση 37,5% και 35,3% αντίστοιχα. Παράλληλα αύξηση κατέγραψαν και τα σοβαρά τροχαία (30,8%) και οι βαριά τραυματίες (35,7%) σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

    Τον Νοέμβριο και ενώ η χώρα μπαίνει και πάλι σε lockdown ο αριθμός των θανατηφόρων και των νεκρών είναι ακριβώς ο ίδιος το 2020 και το 2019, στους 13, με μηδενική ποσοστιαία διαφορά.

    Επίσης, σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία τροχαίων και παθόντων, τον Ιανουάριο του 2021 παρατηρείται αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων 22,2% όπως και των νεκρών 20%, με τις υπόλοιπες κατηγορίες (ατυχημάτων και παθόντων) να καταγράφουν μείωση.

    Αύξηση σημείωσαν τα σοβαρά τροχαία τον Φεβρουάριο του 2021 από 10 το 2020 σε 12 το 2021 (20%), ενώ ανησυχία πρέπει να προκαλεί το γεγονός ότι εν μέσω lockdown και περιορισμών στις μετακινήσεις σημειώθηκαν 8 θανατηφόρα τροχαία ενώ τον Φεβρουάριο του 2020, που δεν ίσχυαν οι περιορισμοί, είχαν προκληθεί 9 θανατηφόρα. Οι νεκροί στα αντίστοιχα τροχαία ήταν 9 τον Φεβρουάριο του 2021 αλλά 9 και τον Φεβρουάριο του 2020, που ο κορονοϊός δεν είχε ακόμη ξεσπάσει στην Ελλάδα. Επίσης, για τον ίδιο μήνα, οι βαριά τραυματίες ήταν ακριβώς όσο και έναν χρόνο πριν, 12, καταγράφοντας μηδενική ποσοστιαία διαφορά.

    Συγκεντρωτικά, πάντως, τα στοιχεία τόσο των τροχαίων όσο και των παθόντων θα πρέπει να προσελκύσουν την προσοχή μας, καθώς αν και καταγράφεται συνολικά μείωση, πρέπει να ληφθούν υπόψιν ότι η μείωση αυτή οφείλεται στους περιορισμούς που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας.

    Τι δείχνουν τα στοιχεία για τον Απρίλιο 2021

    Στο μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής στη δημοσιότητα σχετικά με τα τροχαία και τους παθόντες τον Απρίλιο του 2021, 11 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και 469 τραυματίστηκαν, συνολικά, σε τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα, στην περιοχή της Αττικής.

    Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία, σε 11 δυστυχήματα έχασαν τη ζωή τους ισάριθμα άτομα, ενώ σε 434 ατυχήματα τραυματίστηκαν 469 (19 σοβαρά και 450 ελαφρά).

    Σύμφωνα με τη ΓΑΔΑ, τα κυριότερα αίτια των τροχαίων αυτών ήταν η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή, η παραβίαση ρυθμιστικών πινακίδων και η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας από πεζούς, ενώ η μη χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και επιβάτες των δικύκλων επέτεινε, σε πολλές περιπτώσεις, τη σοβαρότητα του τραυματισμού τους.

    Παράλληλα, το ίδιο χρονικό διάστημα, στο πλαίσιο των στοχευμένων δράσεων που εφαρμόζει η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής για την τροχονομική αστυνόμευση και την αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας, βεβαιώθηκαν 14.951 παραβάσεις, από τις οποίες 792 σε βαθμό πλημμελήματος.

    Ενδεικτικά βεβαιώθηκαν:

    - 62 παραβάσεις για οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, από τις οποίες οι 17 ήταν σε βαθμό πλημμελήματος

    - 1.624 ορίου ταχύτητας

    - 157 για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη

    - 141 για χρήση κινητού τηλεφώνου

    - 697 για μη χρήση ζώνης ασφαλείας

    - 860 για μη χρήση προστατευτικού κράνους

    - 32 για επικίνδυνους ελιγμούς.

    Διοικητής Τροχαίας Αττικής στο enikos.gr: Έχει γίνει πιο επιθετική η συμπεριφορά των οδηγών

    Όπως δήλωσε ο Διοικητής Τροχαίας Αττικής Σπύρος Λάσκος στο enikos.gr: "Είναι ενδεικτικό ότι πέρυσι τον Απρίλιο είχαμε τέσσερα θανατηφόρα τροχαία, ενώ φέτος 11, που σημαίνει αύξηση της τάξης 200%. Μετατρέπουν τους άδειους δρόμους σε πίστες ταχύτητας. Αυτό προστίθεται στο γεγονός ότι έχει αλλάξει και η συμπεριφορά των οδηγών. Έχει γίνει πιο επιθετική. Βλέπουν το να πιάσουν το τιμόνι ως τρόπο εκτόνωσης".

    σχολίασε κι εσύ
    σχετικά άρθρα